Før Jeg blev pilot var jeg en flyvemaskine…

Simone Aaberg Kærn

FLYVENDE KUNSTNER

Før jeg blev pilot var jeg en flyvemaskine. Billedkunstner, pilot, fotograf og foredragsholder Simone Aaberg Kærn har altid kunnet flyve – selv!

– Da jeg var barn, kunne jeg ved tankens kraft alene, flyve rundt i tagrendehøjde og se på gesimser. Men så voksede jeg op og mødte rigide voksne i skolevæsnet, der med spot og spe, tvang deres kedelige verdensopfattelse, ned over hovedet på mig. Tilsidst mistede jeg evnen til at være et fly og måtte uddanne mig til pilot, siger hun og fortsætter: Hjernen er jo det vildeste flyveapparat, eller “flyvemuskel” vi har. Processor kraften er enorm. Tænk, hvor megen tid og flid der skal til, at lave en animationsfilm. Men i fantasien kan man skabe de utroligste universer på et øjeblik og man kan oveni købet bevæge sig rundt i dem! Helt uden avanceret 3D teknologi eller mærkelige brikker af pap for øjnene- din hjerne kan klare det, helt selv. Desværre bruger voksne megen tid på, at ødelægge forestillingsevnen hos børn. En forestillingsevne vi som voksne kommer til at mangle, når der skal findes vigtige løsninger for livet på kloden. Men bare fordi vi bliver voksne, fornuftige og meget jordbundne, behøver vi ikke, at miste forestillingsevnen eller “flyvemusklen”,  skal bare motioneres og trænes, mener Kærn. Farlig Fin Flyvning er et projekt, der udfordre fantasien og stiller spørgsmål ved den personlige og samfundsregulerede, tilladte mentale-flyvehøjde. Hvor flyvning i tanken oftest er en ensom fornøjelse, lægger Farlig Fin Flyvning op til, at flyvningen kan være en social ting og fantasien noget vi kan dele og mødes omkring.

Simone Aaberg Kærn er kunstner og pilot og de fleste af hendes værker handler på den ene eller den anden måde om flyvning. Flere af Kærns værker har udforsket luften som frirum, f.eks i animerede flyvevideoer. I 1997 blev hun kåret som årets kunstner i Danmark, og hendes portrætserie og lydinstallation Sisters in the Sky om kvindelige kamppiloter fra USA, USSR og Storbritannien under 2. Verdenskrig var med på Kunstbienallen i Venedig og ejes af Louisianna museet i Humlebæk.

I 2002 læste Simone Aaberg Kærn om den 16-årige pige Farial fra Afghanistan, som drømte om at blive jagerpilot. Det blev startskuddet til en markant performance, hvor hun fløj sit gamle en-motors propelfly de 6000 km fra København til Kabul, for at hjælpe den afghanske pige med at komme på vingerne. Filmen om den dramatiske tur, hvor Simone Aaberg Kærn bl.a. flyver ind i amerikansk kontrolleret luftrum uden de nødvendige tilladelser, kobler spørgsmål om, hvem der ejer luftrummet, med en problematisering af kvinders vilkår og en udforskning af traditionelle heltebilleder. Kærn har malet Anders Fogh Rasmussen til Folketinget og lavet en række værker omkring de danske krige, som har vakt stor debat og medieopmærksomhed. Kærn har lavet flere skulpturer og bygningsintegrerede kunstværker og arbejder fortiden i Fredericia med at integrere kunstnerisk tænkning og æstetik i byudvikling samt som huskunstner på Fredericia Gymnasium. Kærn er aktuel kunsthal Charlottenborg i København med sit store maleri “Batalje, den danske indsat i Libyenkrigen 2011-2016.”

En tanke om “Før Jeg blev pilot var jeg en flyvemaskine…

Der er lukket for kommentarer.